My photo
Mencoret sekadar apa yang dirasakan perlu...

Rakan2 siber...

Friday 18 November 2011

Dosa buat hati jadi keras dan degil...

Melakukan dosa membuatkan seseorg merana di dunia dan akhirat. Ada orang kata dosa adalah soal peribadi. Masing2 buat masing2 tanggung, jaga kubur masing2.

Tidak betul kata2 itu kerana kubur kita nanti orang lain gali sementara kubur orang lain kita juga kena uruskan. Maknanya dosa yang kita lakukan boleh menyusahkan orang lain.

Contohnya peminum arak, penzina atau sumbang mahram, lihatlaa perlakuan dosa itu amat keji. Berikut adalah kesan bahaya kepada seseorg jika banyak melakukan dosa antaranya :-

1 - Dicabut drpdnya cahaya dan seri keimanan terutama apabila melakukan dosa besar.(Muka yang tidak pernah dibasahi air wuduk boleh hilang serinya. Wajah itulah yang bakal menerangi anggota wuduk di akhirat nanti).

2 - Tertutup drpd kebenaran.(Maknanya seseorg yang melakukan dosa tau mana baik dan buruk tapi tak ikut kebaikan. Dia tau yang buruk tapi tak dapat meninggalkannya).

3 - Hilang rasa spontan terhadap amal kebaikan dan ganjaran serta tawaran pahala.(Mereka tidak menginginkan syurga dan apabila disebut neraka mereka tidak merasa takut malah mengejek pula mereka masuk neraka bukan seorang).

4 - Berat dan payah beramal sebaliknya mudah apabila diajak melakukan dosa dan maksiat.(Menurut ibnu al-Qayyim, sesiapa yang melakukan dosa ketika malam, dia amat berat untuk melakukan amal pada siang kerana dosa yang dilakukan pada malam menghalangnya beramal dan begitulah sebaliknya).

5- Dosa membuatkan hati jadi keras dan degil.(Mereka amat susah untuk mendengar nasihat. Mereka boleh menasihati dan menegur orang tapi sangat berat apabila ditegur. Suka berbalah dan tidak menghormati orang lain dan bahasa yang digunakan kasar dan tidak menghormati perasaan orang lain).

6 - Dosa derhaka kepada orang tua boleh berjangkit kepada anak2.(Allah pasti membalas dengan tindakan anak yang menyakitkan hatinya sebagaimana dia menyakiti ibu dan bapa suatu ketika dulu).

7 - Dosa menjadi hijab doa payah diterima Allah.(Ada riwayat menyatakan sesiapa makan makanan haram, doanya tidak diterima Allah selama 40 hari).

8 - Terkadang dosa menjadi penghalang drpd mendapat dan menemui jalan penyelesaian.

9 - Dosa penyebab turunnya bala Allah.(Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya, apabila nampak sangat zina dan riba sesungguhnya mereka mengizinkan Allah menurunkan azab).


Published with Blogger-droid v2.0.1

12 comments:

Unknown said...

harap kito semuo dijauhkan dari dosa2 besar..amin..

ewanthology said...

tazkirah bermanfaat.. tq

Ayen... said...

Papa Mifz - kwn pun harap gitu jugak bang,sama2laa kita menjauhinya.....

Ayen... said...

delarocha - terima kasih...sama2laa kita saling ingat mengingati perkara yg baik.

BENA said...

Alaaaaaa bena takut la baca nih . huk huk huk

Ayen... said...

BENA - klu masih ada perasaan takut tu maknanya hati belum keras/degil lagilaa.....hehe.

pena rozie said...

Harap dpt dijauhkan....

azlinamilan said...

uish . bagoz2 post pasai menda gnih . insaf sekejap . hik2 . neway . anda di tagged ye cik ayen . =D



http://milangurlz.blogspot.com/2011/11/haluuu2x.html

Ayen... said...

pena rozie - Insyaallah.....Amin.

Ayen... said...

Milan - skali skale kena gak kluar yg jenis molek gini,hehe...dan lagi tag yek.

terpatrisinarabadi said...

sama2lah kita saling ingat mengingati :)
tq 4 sharing ..

Ayen... said...

ikatankasihku - welkam...betul tu,saling ingat mengingati kan amalan yg mulia....ihiks.