My photo
Mencoret sekadar apa yang dirasakan perlu...

Rakan2 siber...

Saturday 9 April 2011

Sehari dperkampungan org asli...

Apa yang aku cerita ni ialah serba sedikit pasal konvoi aku ke Cameron Highland baru2 ni. Klu aku nak cerita semua sepanjang 4 ari 3 malam, bosan pulak korang nanti.....ihiks.

So aku cerita yang ni jelaa yek. Yang termasuk dalam pogrem kitaorg aritu ialah sukaneka dan beramah mesra dengan penduduk orang asli di perkampungan yang baru dibuka. Nama kampung ni perkampungan orang asli Leryar.
Pendek cerita masa memula kitaorg sampai dan dah susun motor semua, aku nengok diaorg ni masing2 macam menyorok sebab takut.
Korang nengoklaa tu haa diaorg duk jauh2 je kat umah masing2. Rumah punyalaa cantik, besar pulak tu. Memang beruntunglaa orang asli ni. Yang baju merah tu aku sengaja ambik gambo curi sebab korang nengoklaa dia tengah pegang apa tu. Sumpit tu beb, kang ambik dari depan buatnya dia sumpit aku tak ke naye.....huhu.
Bila diaorg nengok je geng2 kitaorg susun hadiah dan hamper barulaa masing2 mula datang dekat...
Budak2 pun baru berani datang dekat...
Masa mula2 buat pengumuman sapa2 nak join sukaneka masing2 macam buat tak tau je tapi bila dah nengok hadiah barulaa berebut daftar,hehehe.... Celakak betul.
Sebenarnya banyak lagi game yang ada tapi aku tunjuk yang ni jelaa sebab aku rasa game ni agak menarik ckit. Rakit darat nama game ni. Macam2 aksi ada yang terguling2 bagai,hahaha....
Ni geng2 lelaki yang sememangnya suka sangat klu nengok orang pompuan main, nak2 lagi sampai jatuh gitu. Aku pun suka jugak nengoknya,huahuahua.... 


Tapi bila abih je majlis ni bos kitaorg cakap lepas ni klu nak buat majlis ngan orang asli kena lebih berhati2 sebab banyak sangat pengajaran yang diperolehi dari sini. Terutama masa game untuk budak2 iaitu rebut gula2, walaupun dah di bagitau peraturan rupa2nya tak paham jugak lagi.


Diaorg ingat bila wisel ditiup, pegi kat gula2 pastu tunggu orang bagi,huhu... Satu masalah lagi wisel belum tiup mak/bapak budak dah ambik dulu gula2 tu. Dah bila ada yang tak dapat mulalaa mak budak sorang tu buat kecoh sebab anak dia tak dapat katanya.


Kesian betul aku nengok anak dia nangis tak dapat gula2 dah tu kena pukul lagi. Pastu bertekak sama2 dia sampaikan urusetia pun kena marah. Bila geng kitaorg pegi ambik gula2 lain nak bagi kat anak dia sebab kesian kan, dia boleh cakap pulak tak payahlaa dia boleh beli sendiri klu setakat gula2,kuikuikui.... Eksyen betul asli tu.


Ada pulak yang dah dapat hamper kecik2 boleh cakap, ni je ke?.. Pengajarannya klu dengan orang asli andai nak bagi apa2 biar semua dapat sebab nanti diaorg akan pertikai dan marah2. Kitaorg aritu pun nasib tak kena sumpit,kihkihkih....

No comments: