My photo
Mencoret sekadar apa yang dirasakan perlu...

Rakan2 siber...

Saturday, 22 October 2011

Cerdik pandai pun boleh terlupa...

Pagi tadi aku nengok rancangan Liga Ilmu ni kat astro oasis. Aku rasa yang tadi tu siaran ulangan sebab klu tak silap aku dulu aku dah penah nengok episod ni. Rancangan yang dihoskan oleh ustaz peberet aku iaitu ustaz Dzulkarnain dan ahli panelnya pulak terdiri dari pendakwah yang berbaju biru tu, ustaz Norhisham kan klu tak silap aku. 2 orang lagi ahli panel ialah salah seorang darinya ustaz peberet aku jugak, ustaz Akhill Hayy dan seorang Pengarah IPT di selatan tanahair.


Tajuk dia tadi "Jaga tepi kain". Apa yang menarik yang aku nak cakap ni ialah apabila Pengarah tu tadi bercerita tentang dia yang mana bulan lepas dia dijemput memberi ceramah dalam pogrem lebih kurang macam Liga Ilmu nilaa jugak selama 2 jam di depan pelajar malaysia di Qatar.


Katanya, dah lama bercakap tu biasalaa bila dahaga dia pun ambik air atas meja depan dia dengan tangan kiri dan terus minum. Pendek cite lepas pada tu ada seorang pompuan datang jumpa dia dan tegur tentang minum dengan tangan kiri tadi sebab katanya kat rumah dia ajar anak2 dia ambik dan minum dengan tangan kanan tapi Pengarah tu buat yang sebaliknya di depan orang ramai.


Pengarah tu pun cakap yang dia tak marah kat pompuan tadi tapi mengucapkan terima kasih sebab tolong tegur. Yelaa cerdik dan bijak mcmane pun kita ni kadang2 ada jugak bab2 yang mgkin kita terlupa kan. Apa2 pun aku respeklaa kat Pengarah tu sebab walaupun berpangkat tinggi tapi masih boleh terima teguran.


:> Semoga menjadi pedoman buat yang tak berapa nak berpangkat macam kita dan yang berpangkat tinggi lain...

8 comments:

ikatankasihku said...

apapon darjat di dunia, di mata ALLAH semuanya tetap sama ..
teguran yang boleh membawa kepada perubahan yg positif elok di terima dgn baik :)

Papa Mifz said...

org yg sombong jer xleh timo teguran...

Ayen... said...

ikatankasihku - betul sgt2 tu,segala darjat dan pangkat akan tinggal bila abih nyawa.amalan je yg akan dibawa...

Ayen... said...

Papa Mifz - Ayen setuju...

BENA said...

yeah ! bagus la ayen ni . sharing2 lagi tau . heee ;)

azLiNa MiLan HasHim said...

bagus2x! senang trime teguran . ^____^

Ayen... said...

BENA - kita blogger ni kan berkawan so mana yang patut di share tu kita share laa,betul x?...

Ayen... said...

Milan - ingat!!!nanti klu dah jd cikgu jgn plk bila anak murid tegur,marah....